Op en neer mechanisme
Bij het op en neer gaan maken we gebruik van een 4 stangen mechanisme.
Dit mechanisme wordt aan gedreven door een wiel dat onder het surfbord zit.
Het wiel wordt in beweging gebracht door het karretje dat ronddraait. Hierdoor zal het wiel over de grond rollen.
Aan dit wiel bevindt zich een stang (stang 1) en deze stang dan nog een stang (stang 2) die verbonden is aan het surfbord.

Stang 2 zit "vast" in een opening van het karretje. Hiermee bedoel ik dat het kan nog lineair op en neer bewegen maar niet meer links rechts.
Door de beweging van het wiel en de aanwezigheid van stang 1, kan de verbinding van stang 1 & stang 2 (en dus ook stang 2 en het surfbord) lineair op en neer bewegen.
Voor de afmeting van het wiel hadden we gedacht aan 1 meter (diameter). Deze afmeting kan nog herzien worden aan de hand van de berekeningen dat we zullen doen.
Het zou kunnen dat het te moeilijk wordt om het in beweging te krijgen of dat het surfbord iets teveel hoogte verschil heeft om het nog "veilig" te kunnen noemen.
Tussen het surfbord en het karretje willen we een veer steken (of een ander mechanisme die hetzelfde gewenste effect heeft). Dit omdat Het omhoog gaan minder kracht zou nodig hebben en het naar beneden gaan meer kracht nodig heeft.
Als we de kracht die nodig is in een grafiek zouden zetten in functie van de positionering, denken we dat we met de veer een meer uniforme grafiek zouden hebben (de lijn die getekend wordt zal meer horizontaal zijn)
Deze hypothese moet natuurlijk nog gestaafd worden aan de hand van berekeningen.
Dit mechanisme wordt aan gedreven door een wiel dat onder het surfbord zit.
Het wiel wordt in beweging gebracht door het karretje dat ronddraait. Hierdoor zal het wiel over de grond rollen.
Aan dit wiel bevindt zich een stang (stang 1) en deze stang dan nog een stang (stang 2) die verbonden is aan het surfbord.
Stang 2 zit "vast" in een opening van het karretje. Hiermee bedoel ik dat het kan nog lineair op en neer bewegen maar niet meer links rechts.
Door de beweging van het wiel en de aanwezigheid van stang 1, kan de verbinding van stang 1 & stang 2 (en dus ook stang 2 en het surfbord) lineair op en neer bewegen.
Voor de afmeting van het wiel hadden we gedacht aan 1 meter (diameter). Deze afmeting kan nog herzien worden aan de hand van de berekeningen dat we zullen doen.
Het zou kunnen dat het te moeilijk wordt om het in beweging te krijgen of dat het surfbord iets teveel hoogte verschil heeft om het nog "veilig" te kunnen noemen.
Tussen het surfbord en het karretje willen we een veer steken (of een ander mechanisme die hetzelfde gewenste effect heeft). Dit omdat Het omhoog gaan minder kracht zou nodig hebben en het naar beneden gaan meer kracht nodig heeft.
Als we de kracht die nodig is in een grafiek zouden zetten in functie van de positionering, denken we dat we met de veer een meer uniforme grafiek zouden hebben (de lijn die getekend wordt zal meer horizontaal zijn)
Deze hypothese moet natuurlijk nog gestaafd worden aan de hand van berekeningen.
Reacties
Een reactie posten